Címlap

Bejelentkezés


Drámai húzás a Tescótól: lehúzhatják a rolót a hipermarketek

Rovat(ok):

15 éve nem produkált a mostanihoz hasonlóan alacsony forgalomnövekedést Nagy-Britanniában a Tesco, az eredményeket azonban saját megváltozott üzletpolitikájának köszönheti. A válság rákényszerítette a klasszikus hipermarket modellben működő kiskereskedőt, hogy a diszkontokkal közvetlen versenyre keljen, ez azonban súlyosan érintette az árbevételt.

A november 22-ig tartó 13 hét során mindössze 2%-os árbevétel-növekedést ért el a Tesco az üzemanyag szegmenst leszámítva az előző év azonos időszakához képest. Az adatot jelentősen befolyásolja, hogy a Tesco az időszak során megjelent sajátmárkás diszkont termékkínálatával, mellyel ugyan hetente 300 000 új vásárlót csalogatott üzleteibe, a forgalmat azonban az alacsonyabb értékű árucikkek felé tolta el.


A cég menedzsmentje szerint nem volt más választásuk, a válság miatt ugyanis mindenki egyre inkább az árra fókuszál, így nem nézhették tétlenül a diszkontláncok térnyerését. A növekedéshez állítólag 2-3 százalékpontot tett volna hozzá, ha a vásárlók nem a diszkont termékkategóriát vásárolják a Tescóban, a bevezetés elhalasztása azonban óriási stratégiai hiba lett volna. A jelek szerint a klasszikus hipermarket modell önmagában már életképtelen a jelenlegi válságkörnyezetben, ezért ahhoz változatlan formában ragaszkodni öngyilkosság lett volna.


A kiskereskedelmi szektorban érdekes elmozdulás, hogy a Tesco a széles termékkínálata mellé bevette a diszkont kategóriás saját márkás vonalat, miközben a Tesco választékának mintegy harmadával dolgozó Lidl a meglévő diszkont vonal mellé éppen választékbővítést tervez. Úgy tűnik, a diszkont és a hipermarket modell közeledik egymáshoz, kíváncsian várjuk, mi fog ebből kisülni és hogy marad-e egyáltalán tisztán hard diszkont üzlet a piacon. A válság eldurvulása előtt mindenesetre azt is kevesen gondolták volna, hogy a diszkontok térnyerése annyira felgyorsulhat, hogy a klasszikus hipermarketek lehúzhatják a rolót, ha nem mozdulnak ők is az alsó kategóriás éles árverseny irányába.


A Tesco deklarált célja továbbra is a 3-4%-os éves forgalomnövekedés elérése a szigetországban, ezen nem kívántak változtatni, a vezetőség azonban elismerte, hogy ezt nehéz lesz elérni és kifejezetten kemény időszakra készülnek, melyben a lényegi döntési tényező fogyasztói szinten az ár lesz az elkövetkező években.


PÉNZCENTRUM